O turnieju
Już po raz piąty początek września w Filharmonii w Szczecinie będzie czasem odświętnego obcowania z tradycyjną kulturą muzyczną w różnych jej wymiarach. Jubileuszowa edycja Turnieju Muzyków Prawdziwych rozegra się w dniach 5-8 września 2019 r.
Ponownie w szranki staną soliści wokaliści, zespoły śpiewacze i kapele. Soliści instrumentaliści w nowej konwencji rywalizować będą o nagrodę im. Edwarda Mojsaka – pasjonata, niezastąpionego animatora i cymbalisty, który rozsławił region zachodniopomorski jako wyraziste na mapie Polski centrum etnomuzyczne. Nową formułę będzie miał również Turniej Tańca, w którym zmierzą się pary taneczne z całego kraju.
Idea Turnieju nie zakłada dzielenia uczestników na muzyków tradycyjnych i profesjonalnych, a odwołuje się do uniwersalnej wartości, jaką jest prawda ekspresji wykonawczej i prawda materiału źródłowego. Turniej Muzyków Prawdziwych otwarty jest na wszystkich wykonawców – muzyków ludowych, muzykantów, rekonstruktorów, ale też współczesnych interpretatorów, często w nieszablonowy sposób łączących muzykę tradycyjną z jazzem, rockiem, elektroniką jak i muzyką eksperymentalną czy klasyczną. W Turnieju mogą mierzyć się zarówno ci wykonawcy, którym muzyka ludowa towarzyszy od urodzenia i którzy kontynuują tradycje swojego regionu, jak i ci, którzy świadomie poszukują w muzyce tradycyjnej swojej indywidualnej drogi artystycznej.
Miejscem Turniejowych zmagań jest ikona współczesnej architektury – siedziba Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Doskonała akustyka sali kameralnej pozwoli w pełni wybrzmieć wszystkim niuansom wokalnych wykonań. Z kolei zjawiskowy hol Filharmonii przeistoczy się na czas Turnieju w przestrzeń wspólnej zabawy podczas warsztatów i Domu Tańca, będzie też miejscem rywalizacji par tanecznych. Po raz pierwszy w tej przestrzeni odbywać się będą również turniejowe zmagania w kategoriach instrumentalnych, pozwalając publiczności na jeszcze większą interakcję z uczestnikami Turnieju. W lśniącej złotym blaskiem sali symfonicznej Filharmonii, podczas koncertu finałowego, wystąpią laureaci wszystkich kategorii turniejowych. Tym samym jedna z najważniejszych i najpiękniejszych sal koncertowych w Polsce wypełni się tradycyjnymi dźwiękami, oddając należyte miejsce muzyce ludowej.
Jak co roku, koncert inauguracyjny podkreśli wzajemne wpływy pomiędzy muzyką tradycyjną i klasyczną, ukazując wartość obu gatunków i walory ich współbrzmienia. Efektem poszukiwania nowych form wzajemnych inspiracji muzyki klasycznej i źródłowej będzie koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmi zarówno premierowe wykonanie „Koncertu na skrzypce tradycyjne i orkiestrę” Mateusza Czarnowskiego, jak i zrekomponowana suita tańców Stanisława Moniuszki. Z kolei gościem specjalnym i bohaterem drugiej części finału Turnieju Muzyków Prawdziwych będzie Dikanda – wywodzący się ze Szczecina zespół z obrębu world music. Swoją twórczość sami nazywają muzyką czterech stron Wschodu, inspirując się folkowymi brzmieniami szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś po Indie.
Już teraz zapraszamy do Filharmonii w Szczecinie, by wspólnie poznać całe bogactwo muzyki tradycyjnej i doświadczyć, jak wielobarwność kultury tradycyjnej wypełnia biały gmach instytucji.
Ponownie w szranki staną soliści wokaliści, zespoły śpiewacze i kapele. Soliści instrumentaliści w nowej konwencji rywalizować będą o nagrodę im. Edwarda Mojsaka – pasjonata, niezastąpionego animatora i cymbalisty, który rozsławił region zachodniopomorski jako wyraziste na mapie Polski centrum etnomuzyczne. Nową formułę będzie miał również Turniej Tańca, w którym zmierzą się pary taneczne z całego kraju.
Idea Turnieju nie zakłada dzielenia uczestników na muzyków tradycyjnych i profesjonalnych, a odwołuje się do uniwersalnej wartości, jaką jest prawda ekspresji wykonawczej i prawda materiału źródłowego. Turniej Muzyków Prawdziwych otwarty jest na wszystkich wykonawców – muzyków ludowych, muzykantów, rekonstruktorów, ale też współczesnych interpretatorów, często w nieszablonowy sposób łączących muzykę tradycyjną z jazzem, rockiem, elektroniką jak i muzyką eksperymentalną czy klasyczną. W Turnieju mogą mierzyć się zarówno ci wykonawcy, którym muzyka ludowa towarzyszy od urodzenia i którzy kontynuują tradycje swojego regionu, jak i ci, którzy świadomie poszukują w muzyce tradycyjnej swojej indywidualnej drogi artystycznej.
Miejscem Turniejowych zmagań jest ikona współczesnej architektury – siedziba Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Doskonała akustyka sali kameralnej pozwoli w pełni wybrzmieć wszystkim niuansom wokalnych wykonań. Z kolei zjawiskowy hol Filharmonii przeistoczy się na czas Turnieju w przestrzeń wspólnej zabawy podczas warsztatów i Domu Tańca, będzie też miejscem rywalizacji par tanecznych. Po raz pierwszy w tej przestrzeni odbywać się będą również turniejowe zmagania w kategoriach instrumentalnych, pozwalając publiczności na jeszcze większą interakcję z uczestnikami Turnieju. W lśniącej złotym blaskiem sali symfonicznej Filharmonii, podczas koncertu finałowego, wystąpią laureaci wszystkich kategorii turniejowych. Tym samym jedna z najważniejszych i najpiękniejszych sal koncertowych w Polsce wypełni się tradycyjnymi dźwiękami, oddając należyte miejsce muzyce ludowej.
Jak co roku, koncert inauguracyjny podkreśli wzajemne wpływy pomiędzy muzyką tradycyjną i klasyczną, ukazując wartość obu gatunków i walory ich współbrzmienia. Efektem poszukiwania nowych form wzajemnych inspiracji muzyki klasycznej i źródłowej będzie koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmi zarówno premierowe wykonanie „Koncertu na skrzypce tradycyjne i orkiestrę” Mateusza Czarnowskiego, jak i zrekomponowana suita tańców Stanisława Moniuszki. Z kolei gościem specjalnym i bohaterem drugiej części finału Turnieju Muzyków Prawdziwych będzie Dikanda – wywodzący się ze Szczecina zespół z obrębu world music. Swoją twórczość sami nazywają muzyką czterech stron Wschodu, inspirując się folkowymi brzmieniami szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś po Indie.
Już teraz zapraszamy do Filharmonii w Szczecinie, by wspólnie poznać całe bogactwo muzyki tradycyjnej i doświadczyć, jak wielobarwność kultury tradycyjnej wypełnia biały gmach instytucji.